מרון טל

יועץ מומחה לכלכלת מוסדות חינוך ומלכ''רים


מאמרים

הכשרתו של צוות הניהול הבית ספרי בתחומי תקציב ומשאבים למוסד החינוכי

מוסדות חינוך מנוהלים בדרך כלל ע"י מנהל עם רקע פדגוגי שצמח מתחום ההוראה ובעל השכלה חינוכית בהתאם לדרישות משרד החינוך כשלצידו מינהלן שאחראי על הצדדים האדמיניסטרטיביים- כלכליים.
מעטים הם המוסדות שהרקע האקדמי והניסיון המקצועי הנצבר של המנהל הינם גם מתחום הכלכלה /או מינהל עסקים או ראיית חשבון.

הואיל ומוסדות החינוך מאוישים ע"י מנהלים בעלי תעודת הוראה אשר צמחו במערכת החינוך הפורמאלי כמורים, רצוי שיוכשרו בכלים מקצועיים מתחומי הכלכלה לרבות בנושאי תקציב ומשאבים כשלצידם יועסק כלכלן מנוסה ומקצועי אשר הינו שותף מוביל בתהליך קבלת ההחלטות.

ככל שתהיה הלימה בין התחומים הפדגוגיים והמנהליים - כלכליים, כך תיווצר סינרגיה לתועלת המערכת החינוכית.
הכשרת צוות הניהול הבית ספרי בכלים מקצועיים אנליטיים מתחום התקציב יאפשר מימוש חזון ומדיניות פדגוגית ומקסימיזציה של מתן שירותים חינוכיים.
צוות הניהול הבית ספרי, לאחר הכשרתו בתחומי התקציב ומקורות התקצוב, יוביל להגדלת המשאבים באופן יישומי. כמו כן  ימזער את ההוצאות לצרכי התייעלות.

מטה חינוכי שירים את קרנם וחשיבותם של ההיבטים הכלכליים וידע להאציל זאת לכל המערכות ובאופן ביזורי, כך שלא יותיר את האחריות הבלעדית על מטה הניהול, אלא יפעיל ויערב את יחידות הארגון בתהליך, יראה על פני ציר הזמן ברכה, מכיוון שיחידות המשנה וה"לקוחות" קרי: מנהלי האגפים, רכזי השכבות, רכזי המקצוע, רכז הטיולים, רכז החינוך החברתי וועד ההורים, מועצת התלמידים וכדומה ירתמו למאמץ כאשר כל גורם ינסה לייעל את תחום האחריות שלו במגוון הכנסות רב יותר ובהוצאות מבוקרות יותר (וזאת כמובן מעבר לפיקוח של ההנהלה באופן השוטף הסטנדרטי).

להלן מקבץ נושאים שהכשרת המנהלים בתחומים אלו תקנה התנהלות טובה יותר לתועלת המערכת החינוכית:

  • מהו תקציב ? סוגי תקציב , בקרת תקציב.
    יחס בין התקציב השנתי (חודשים ינואר- דצמבר ) לשנות הלימוד (לפי חודשים ספטמבר- אוגוסט).
  • הוצאות בית ספר , מהם סעיפי הנהלה וכלליות לפי החשב הכללי, הוצאות בלתי רגילות -הצטיידות ופיתוח.
  • לימוד הבנת מאזן בוחן, מאזן ודו"חות כספיים שנתיים.
  • הכנסות בית הספר ממשרד החינוך. ניתוח הנתונים באתר מית"ר, הבנת כל סעיף וסעיף של תקצוב וכפונקציה של המשתנים הרלוונטיים.
  • הכנסות מתשלומי הורים - הנחיות ועדת החינוך של הכנסת ומשרד החינוך, דו"חות תקופתיים לוועד ההורים, הכנסות בגין תלמידי חוץ.
  • הכנסות ממיזמים , השכרות , חוגים וכדומה - כיצד בוחנים היתכנות כלכלית , כיצד עורכים תחשיבים/תוכנית עסקית  מהם הנחיות הרשויות בתחום.
  • מהם ועדות התמיכה של משרדי הממשלה השונים ? כיצד פונים לקרן עיזבונות המדינה? מהם הקריטריונים ?
  • כיצד מאזנים תקציב? כיצד נמנעים מגירעון ? כיצד מחשבים את נקודת האיזון לפי פרויקט.
  • כיצד מחושב התקן הבית ספרי ? מה משפיע על הגדלתו ? מהם המחויבויות הנדרשות על פי בקרת התקן ? כיצד מחושב פרופיל עובדי ההוראה ורמת השירות הבית ספריים ?
  • מהו "חוק נהרי" ומהם הזכויות המוקנות למוסדות "מוכרים שאינם רשמיים" בעקבות החוק מול רשות החינוך המקומית ?
  • היבטים משפטיים והיבטי מס בתחומים חינוכיים- כלכליים.

הדוגמאות לעיל ממחישות את חשיבות הכשרת מנהלי בתי הספר בתחומי הכלכלה.
מנהלים שישלטו בנתונים של כלכלת מוסדותיהם לרבות תקצוב ומשאבים יצרו יתרון יחסי על פני מנהלים חסרי ידע.

במאה ה- 21 גם מערכות ציבוריות "מתחרות" על קהל "לקוחותיהם", כך שמוסדות חינוך "חזקים" פדגוגית - כלכלית יצרו מוקד משיכה מועדף (רלוונטי לחטיבות העליונות ללא וויסות של אזורי רישום).

הצלחה פדגוגית הנמדדת באתוס החינוכי המוסדי שלאורו חוברים המורים, התלמידים וההורים, מניעת האלימות, מניעת הנשירה, ציוני הבגרות וכדומה, תלויה במשאבים ומזג ניהולי הכולל גם אוריינטאציה כלכלית.
מוסד חינוכי צריך להיות מסוגל לתת מענה של שירותי חינוך וציוד מותאמים לקצב המשתנה המהיר של התפתחות הטכנולוגיה והקידמה.
הנהגה בית ספרית שתשכיל להיות מעודכנת גם במישורים המנהליים - כלכליים תוכל להוביל מוסד בעל יכולות יישום של החזון החינוכי, מטרותיו ויעדיו.

 

אל העמוד הקודם

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: