מרון טל

יועץ מומחה לכלכלת מוסדות חינוך ומלכ''רים


מאמרים

לפתוח את שערי המוסדות החינוכיים לקהילה

מוסדות חינוך רבים פותחים את שעריהם בשעות הבוקר וסוגרים את שעריהם בשעות הצהריים/אחר הצהריים ובעצם פתוחים רק לתלמידים כ- 6-8 שעות בלבד ליום, כאשר בחגים ובחופש הגדול סגורים לחלוטין.

במצב שכזה סוג ה"לקוחות" מצטמצם למטרה הייעודית הבלעדית של שירות חינוכי פורמאלי לתלמידים בלבד.

ככל שהמוסד החינוכי מצומצם בשעות הפתיחה שלו לאוכלוסיה ייעודית אחת, אזי התלות שלו בתקצוב ציבורי הוא כמעט מוחלט, למעט הכנסות נמוכות מתשלומי הורים (המותרות לגביה באופן תקין עפ"י החלטות ועדת החינוך של הכנסת ומשרד החינוך).

במצב שכזה יחסי הגומלין עם הקהילה הרחבה מזעריים וההתכנסות לתוך המסגרת הרשמית בלבד שומטת את האופציה התיאורטית של דיאלוג חברתי- כלכלי עם מעגלים חברתיים נוספים.

באופן קורלטיבי, ככל שהחזון, המטרות והיעדים ממוקדים לשליחות ציבורית אחת- כלומר עבור בית ספר בלבד , כך גם הנכסים של המוסד החינוכי: כיתות, אולמות, מעבדות, מגרשים, מתקני ספורט וכד' הינם בתפוסה מועטה ובניצולת של כ - 40%- 50% מהפוטנציאל המלא קרי: פעילות עד השעות 22:00 - 23:00 בלילה.

כמובן שכל הרחבה של שעות פעילות וסוג הפעילות חייבים להיות על פי התקנות והחוזרים של משרד החינוך ורשות החינוך המקומית.

בהנחה שהמערכת הממסדית - משרד החינוך ורשות החינוך המקומית יאשרו פעילות מורחבת, לאחר תום שעות הלימודים הפורמאליים, ניתן יהיה ליצור אינטראקציות כלכליות- חברתיות עם הקהילה בדרכים מגוונות.

אמנם בעשור האחרון נפתחים יותר ויותר "בתי תלמיד" הכוללים מערך חוגים אחרי שעות הלימודים, אך גם מפעל מבורך זה הינו בעצם המפעל הראשון מתוך פוטנציאל מיזמים ופעילויות שטרם מומש במרבית מוסדות החינוך.

להלן מקבץ אופציות למיצוי שימוש במתקני המוסד החינוכי לתועלת כלכלית - חברתית:

חלק מהמקורות לתקצוב הפעילויות יגיע מהממסד הציבורי, חלק מגופים עסקיים וחלק ממשתתפים.

  1. ריקודי עם
  2. חוגי ספורט
  3. חוגי העשרה
  4. ספריה לקהילה
  5. מועדון גמלאים
  6. השכרה לבית ספר פסיכומטרי
  7. פתיחת קפטריה לקהילה
  8. פתיחת קייטנות בחופשים
  9. השכרת מעבדות לשימוש בתי ספר לבגרות אקסטרנית שחסר להם מעבדות
  10. הופעות בידור לקהילה
  11. ימי עיון בנושאי דיומא
  12. השכלת מבוגרים
  13. אולפן לעולים חדשים
  14. בית כנסת
  15. מועדונית/ "שמרטפיה" לילדים קטנים
  16. השכרות לסמינרים לגופים חיצוניים
  17. תערוכות
  18. מקום כינוסן של ישיבות וועדי השכונות הסמוכות למוסד החינוכי.
  19. קורסים למעגל החיים - הכנה ללידה, בית ספר להורות, הכנה לכיתה א', הכנה לבר/בת מצווה, קורס הכנה לצבא, הדרכה לפורשים מהעבודה ועוד.
  20. השכרת שטחים לבעלי מקצוע חופשיים המפעילים עסקיהם אחר הצהריים ובשעות הערב.

לסיכום:

מוסד חינוכי הפותח את שעריו במרבית שעות היממה הופך להיות מרכז הקהילה בו משולבים בהרמוניה הן המערכות הפורמאליות והן המערכות הבלתי פורמאליות. מרכז שכזה שוקק חיים עם אוכלוסיות מגילאים שונים ותחת אותו מרכז יכולים לפעול 3-4 דורות - גם הסבא/סבתא,גם האם/אב וגם הילדים.

ככל שהמוסד החינוכי יהיה זמין ורגיש לצרכי הקהילה, כך גם גופים עסקיים יזהו פוטנציאל של ביקושים ויציעו את שירותיהם בתחומי המוסד, כאשר נתח כלכלי מסוים יותירו לטובת המרכז החינוכי שיתרחב במתן שירותיו הן ממגוון הגורמים הפועלים בין כתליו והן מהגדלת משאביו התקציביים שיאפשרו מימוש יעדים חינוכיים נוספים לתועלת התלמידים והקהילה.

מוסף הכלכלה של מקור ראשון 30.7.2010

אל העמוד הקודם

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: